Cambridge Review of International Affairs, é Routledge
Volume 19, Number 1, March 2006 Taylr & Francis Group

Ukraine’s Orange Revolution, NGOs and the Role
of the West*

Andrew Wilson
SSEES, University College London

Abstract This article examines the role of Western support for domestic
non-governmental organisations during the 2004 Ukrainian election and the Orange
Revolution. It critically assesses the thesis that Western support and the groups who
received Western money were overly biased towards a particular candidate, namely Viktor
Yushchenko.

Introduction

During Ukraine’s dramatic ‘Orange Revolution” in November and December
2004, several commentators, both in Russia and in the West, claimed to detect
a hand - not particularly well hidden - at work. ‘Pro-democracy’ non-
governmental organisations (NGOs), which had supposedly backed a particular
candidate, Viktor Yushchenko, served as conduits for the decisive Western
commitment to his cause and had ‘imported” various techniques that allegedly
swung the election. The critics had highlighted an important, if partial, truth:
the NGO sector in Ukraine may be weaker than in neighbouring central European
states, but is noticeably stronger than in Russia." Moreover, whereas the Russian
independent sector has found life increasingly difficult since 2000 under President
Vladimir Putin, in Ukraine it has been expanding since the establishment of the
‘Freedom of Choice’* umbrella in 1999.

Expansion has been neither steady nor exponential. After his questionable
re-election in November 1999 Ukrainian President Leonid Kuchma began a
campaign against both media and civil society freedom. In part, his harassment of
both led directly to the September 2000 Gongadze affair, the disappearance and
murder of the founder of Ukraine’s first investigative website, Ukrainian Truth.?
However, in turn this affair led to a storm of protests that began a revival of third
sector activity. By contrast, in Russia at this time (2001) the infamous “political
technologist” Gleb Pavlovskii organised a grand Kremlin gala ‘Civic Forum’ for
government-approved NGOs. The Ukrainian parliamentary elections in March
2002 provided another stimulus to activity and served as a dry run for 2004,

*This article develops ideas first published in Wilson (2005)

! See the portals <www.civicua.org > and <www.intellect.org > .
*See <www.coalition.org.ua > .

*See <www.pravda.com.ua > .

ISSN 0955-7571 print/ISSN 1474-449X online/06/010021-12 © 2006 Centre of International Studies
DOI: 10.1080/09557570500501747



22 Andrew Wilson

with organisations like Freedom of Choice and the Committee of Voters of Ukraine*
helping to shadow the elections, and to minimise electoral fraud, thereby forcing
the authorities to create a majority in parliament by bribery and intimidation after
the vote. It was this partial success that led the government to launch another anti-
NGO campaign through the winter of 20034, this time backed by Kuchma’s new
strong-arm Chief of Staff Viktor Medvedchuk and his normally reliable allies, the
Communist Party of Ukraine. A Temporary Parliamentary Commission was
established in December 2003; reporting to Parliament in May 2004. Its chairman,
the Communist deputy Valerii Mishura, demanded that ‘foreign financing’ of
NGOs be banned, and that Western-funded domestic NGOs be closed (Kuzio 2004).

Harassment, rather than closure, was the norm, but the 2004 election was never
really a proxy contest between a “Western” set of NGOs and a ‘Russian’ set: the
Kuchma-Yanukovych-Russia side did not think in such terms. There wasn’t a
Russian, pro-Russian or pro-Yanukovych third sector as such. Indeed, after the
Orange Revolution, Pavlovskii openly regretted the fact that ‘during the electoral
campaign in Ukraine there was an underestimation [by Russia] and low level of
cooperation between Russian society and Ukrainian NGOs. We will try to avoid
such an underestimation in the future. Mr Yushchenko will certainly not be
regarded by us as a person with exclusive rights to interpret the position of
Ukrainian society, political, and nongovernmental organizations’ (Socor 2005). This
article will therefore consider whether the Ukrainian NGOs that played an
important role in the election did so independently, or whether they de facto served
one particular candidate and/or the West. Russia and the Yanukovych camp
preferred to use “political technology’, which is discussed elsewhere (Wilson 2005).

The Critics” Case

Russia’s accusations of illegitimate or excessive Western interference found an
echo in certain circles in the West, some of whom argued that the entire Orange
Revolution was ‘made in the USA’, as some sarcastic banners put up by Ukrainian
protestors then had it. The argument was that, first, the West’s role was partial; it
being alleged that “Yushchenko got the Western nod, and floods of money poured
in to groups which support him” (Steele 2004a). Second, the West’s role was
therefore inappropriately financial. Combining the points, the critics sought to
draw rather more than general ‘attention to the degree of funding by the US and
other western governments for the campaign’ (Steele 2004b, emphasis added),
zeroing in on the figure of US$65 million over two years that had been used to
back the then Ukrainian opposition (Traynor 2004; Almond 2004; Walsh 2004). For
example, in December 2004 US Congressman Ron Paul of Texas, a libertarian
Republican and critic of the Iraq War, echoed President George W Bush’s words
‘that “Any election (in Ukraine), if there is one, ought to be free from any foreign
influence.”” He continued, ‘I agree with the president wholeheartedly.
Unfortunately, it seems that several US government agencies saw things
differently and sent US taxpayer dollars into Ukraine in an attempt to influence
the outcome’ (Paul 2004).

4Gee <www.cvu.org.ua > .



Ukraine’s Orange Revolution 23

A subsidiary theory is that funding had to be covert, because it was biased.
It was therefore alleged that monies were funnelled through US organisations
such as Freedom House and the Carnegie Foundation (Kelley 2004), as if these
were extra monies to those already mentioned. This is normal practice. Overall, it
is alleged that the implicit bias of the West and the weight of money involved cast
doubt on NGOs’ self-proclaimed neutrality. Either their pre-existing bias led them
to seek out Western funding, or that funding led to the distortion of their role.
Non-governmental organisations therefore acted as interest groups rather than as
promoters of universal standards, and as tools of US foreign policy rather than as
local representatives of the ‘global conscience’ or ‘transnational civil society’
(Keane 2003; Florini 2000; Colas 2002).

The Sums Involved

Western support was indeed substantial, and came mainly from the US. However,
American spending was actually decreasing in Ukraine: according to the publicly
available official figures the total expenditure on aid to Ukraine by US
government agencies in the fiscal year 2002 was US$280.48 million, which
included US$157.92 million under the 1992 Freedom Support Act (designed for
the funding of democracy promotion in the former USSR). This second figure
included US$74 million channelled through the US Agency for International
Development (USAID), and US$25 million for the more specific US State
Department Public Diplomacy programme (US Department of State 2003).

In 2003 Washington reacted to the Gongadze affair and the revelations on the
Melnychenko tapes, specifically the so-called ‘Kolchuha affair’, by cutting funding
for democracy support in Ukraine by about a third. (Washington expressed its anger
at one key tape that it believed to be genuine, in which President Kuchma apparently
approves theillegal supply of a hi-tech radar system dubbed ‘Kolchuha’ [Chainmail]
to Saddam Hussein on the eve of the invasion of Iraq in 2003.) Overall funding that
year was US$227.48 million, with only US$55.11 million for democratic reform
programmes (US Department of State 2004a).

The figures for 2004 were even lower: US$143.47 million, with just
US$34.11 million for democracy assistance (Department, 2004b). There was,
therefore, no increase in spending in the election year, although America decided
to provide more money after the Orange Revolution, an extra US$60 million in
fiscal year 2005 (later cut to US$33.7 million). Joel Brinkley (2004) quotes US$97
million in the fiscal year that ended on 31 October 2004, including approximately
US$28 million for democracy-building projects. The equivalent figures for the
UK Department for International Development’s overall annual budget in
Ukraine reveal a more stable £6.5 million, only a small proportion of which went
on democracy assistance. In the British case, there was no scaling back after 2003.

Some figures are also available for the biggest private donors. George Soros’s
International Renaissance Foundation, for example, spent US$1.65 million
between Autumn 2003 and December 2004, supporting the ‘New Choice 2004’
and ‘Freedom of Choice’ coalitions of NGOs.? Considerable sums were also raised

>The International Renaissance Foundation provides very detailed accounts. See
<www.irf.kiev.ua/files/eng/news_659_en_doc.doc >, accessed 21 November 2005.



24 Andrew Wilson

privately by the Ukrainian diaspora and by foreign supporters of the Orange
Revolution. Here it is harder to be accurate, but a figure of several million dollars
is likely. In Chicago, for example, home to one of North America’s largest
Ukrainian communities and original home of the new first lady Katherine
Chumachenko, US$363,000 was raised. It is also harder to be precise about
the destination of this type of funding, although it is likely that such funds
supported the opposition much more directly. Overall, Timothy Garton Ash and
Timothy Snyder estimate Western funding at closer to US$100 million (Snyder and
Ash 2005).

The sums involved for state spending were within the framework of the
Freedom Support Act, which not only creates the legislative framework for
democracy assistance to the former Soviet Union, but also makes such assistance
conditional on the degree of progress. The extent of political discretion in
allocating funds is, therefore, limited. Moreover, given the cuts made to the
budget for Ukrainian support in 2003, American aid per capita was much higher
in other supposedly controversial cases like Georgia (US$141.16 million in total in
2003, including US$21.06 million for democracy assistance, population 4.7 million)
and Kyrgyzstan (US$50.8 million and US$12.2 million in 2003, population 5.1
million); Ukraine’s 2003 population, at 47.4 million, was ten times as high.

The NGOs

Some critics have also questioned some of the recipients of aid. Freedom House
administers the Polish—American—Ukrainian Cooperation Institute (PAUCI),®
which is also funded by USAID.” The PAUCI funds a variety of Ukrainian NGOs,
and its grants are all listed publicly.® Again, one argument was that the recipients
were either inappropriately political or inappropriately partisan. Ron Paul for
example criticised one Ukrainian NGO, the International Centre for Policy Studies
(ICPS) set up in 1994,° because Yushchenko was a member of the board. However,
the aim of ICPS was to encourage elite dialogue, explaining why regime stalwarts
like Serhii Tihipko, Yanukovych’s campaign manager in 2004, were also on the
board. The ICPS itself claimed that ‘the only ICPS-PAUCI project [in this period],
worth US$4,500, was aimed at researching and developing methodology for
designing regional small business development programs and had nothing to do
with any election campaigns’ (ICPS Newsletter 2004).

Paul also attacked the Centre for Political and Legal Reforms'® for having a
picture of Yushchenko on its website. The Centre was run by two Rada deputies
with legal experience, Serhii Holovatyi and Ihor Koliushko. They set it up in
November 1996 with the not particularly sinister aim of promoting
constitutionalism, that is, promoting the better working and, often enough,
simply the actual observance of Ukraine’s Constitution after it was passed in June
of that year. The National Democratic Institute funded similar works, running

See <www.pauci.org > .

”See <www.usaid.kiev.ua > .

8Gee <www.pauci.org/en/grants/grant > .
?See <www.icps.kiev.ua > .

10Gee <www.pravo.org.ua > .



Ukraine’s Orange Revolution 25

legal seminars and supporting the Committee of Voters of Ukraine, which has
also received help from the Eurasia Foundation. The National Endowment for
Democracy (NED) supported the Laboratory of Legislative Initiatives and its
excellent publication of academic reference, Parlament."" Tt has also funded the
website first set up by Hryhorii Gongadze, <www.pravda.com.ua >, as did the
US Embassy with a grant of US$24,000 in October 2000 to save it from the threat
of closure. The NED and the US Embassy Public Affairs Section helped fund
<www.telekritika.kiev.ua >, a site devoted to media analysis and media bias
monitoring, which was actually more popular at home than abroad, quickly
establishing itself as a must-visit site for Ukrainian journalists.

Most such grants therefore helped NGOs with a good track record for
independent work. Other NGOs were inherently bipartisan. In late December
2004, the Ukrainian Ministry of the Economy released details of two particular
contracts, resulting from a Memorandum on Mutual Understanding signed by the
Central Election Commission (CEC) and USAID in March 2004. These were
‘Citizens” Role in the Elections in Ukraine’ (budget US$3.674 million) and
‘Promoting Election Organisation in Ukraine” (budget US$4.481 million); much of
this money went to the CEC and the parliament (Verkhovna Rada) to improve
their institutional performance in the election (counting the votes and drafting the
relevant law). The projects benefited all the main political parties, including
supporters of both Yushchenko and Yanukovych, and even many of the fake
parties set up by supporters of Yanukovych (Ukraine List 2005). A large proportion
of foreign funding therefore rightly went to the government side, yet it was the
government side that was often accused of removing monies for partisan use or
personal benefit. This was one reason for the scale-back of funding in 2003: the
West was increasingly reluctant to fund projects involving compromised, high
state officials.

A partial consequence was that the West worked more with the regime’s critics
thereafter — although this was as a result of the regime’s behaviour and of the
patrimonial and neo-Soviet political culture in east Ukraine, where the embryonic
third sector tended to work within the state rather than outside its structures.
Donors remained as even-handed as they could in difficult circumstances; a stress
on due process was entirely natural when it was the government side that was
flouting its own commitments to such standards. Most NGOs made constant
efforts to engage all sides and the Yanukovych camp’s frequent aloofness reflected
as much its way of thinking as the thinking of the NGOs.

In the election year, the Organization for Security and Cooperation in Europe’s
Office for Democratic Institutions and Human Rights (OSCE/ODIHR) played a
prominent role in monitoring the voting process.'? Freedom House, along with
the National Democratic Institute and the International Republican Institute (IRI),
also helped to fund election monitoring by the European Network of Election
Monitoring (ENEMO), which was strongly critical of the 21 November 2004 poll
(Freedom House 2004). Ukraine had been a member of the OSCE since 1992 (when
it was the Conference on Security and Cooperation in Europe), and had signed up
to its standards. The permanent OSCE mission to Ukraine was established in

! Ukrainian spelling. For website, however, see <www.parliament.org.ua > .
12Gee <www.osce.org/ukraine/documents/html >, accessed 21 November 2005.



26 Andrew Wilson

November 1994. Russia has long been vocal in its criticism of the OSCE’s approach
and, after 2004, the defeated Yanukovych side followed this lead. Ukraine,
however, has no previous history of claimed exceptionalism and has always set
much greater store by it membership of ‘European club” organisations, constantly
proclaiming its commitment to ‘European values’ before 2004, even during the
darkest hours of diplomatic purdah at the height of the Gongadze affair. After the
Orange Revolution, the new government went to the opposite extreme of
withdrawing from the rival Commonwealth of Independent States (CIS) election
‘monitoring’ body, the CIS Election Observation Mission, since it had always
given any election in the region a clean bill of health.

Critics have also attacked Ukrainian NGOs and their Western sponsors for
their role in backing the key exit poll, which calculated that Yushchenko had been
the real winner of the second round vote on 21 November by 53% to 44%, in stark
contrast to the rapidly declared official result that had Yanukovych the winner by
49.5% to 46.6%.' Eight Western embassies (the US, UK, Canada, The Netherlands,
Switzerland, Norway, Sweden and Denmark) and four NGOs (the NED, Charles
Stewart Mott Foundation, Eurasia and George Soros’s Renaissance Foundation),
helped fund the exit polls in each of the three rounds, which were initially
conducted by a consortium made up of the Kiev International Institute for
Sociology (KIIS), the Razumkov Centre thinktank and the opinion pollsters SOCIS
and the Social Monitoring Centre. The latter two broke ranks and were widely
accused of tampering with their results after round one (in the government’s
favour). Only KIIS and the Razumkov Centre remained in the consortium after the
first round.

Dick Morris, a former adviser to Bill Clinton, has admitted to a clandestine
meeting in an unnamed East European capital with members of Yushchenko’s
team, at which he advised them that a big exit poll would not only be useful in
helping minimise fraud, but might also help to bring protesters out on to the
streets if the exit poll indicated obvious ballet fraud (Allen and Harris 2005).

However, despite the assertion by some that this meant a manufactured
projection replacing a ‘real” count, the opposite was the case. Everyone expected
the official results to be fixed, as they had been at previous elections in 1998, 1999
and 2002 (and the truly farcical figures for the referendum held in 2000), most of
the fraud being carried out by the CEC itself. All sides were aware that the
introduction of an exit poll in 2002 had made it difficult for the CEC to announce
results that wildly diverged from expectations. The Western critics were guilty of
looking at exit polls through a Western prism, where, for example, early polls
conducted using skewed methodology may tip the margin of a prediction. This
was the case for polls predicting a narrow Kerry victory in the 2004 US election.
In Ukraine, the exit polls were considered differently. The government side tried
to confuse the issue by organising rival exit polls that were conducted by
corrupted ‘sociologists” (the Sociological Association of Ukraine was abandoned
by the honest pollsters after the vote). The exit poll by KIIS-Razumkov was
therefore the only legitimate poll. The government’s fatal mistake was to claim at
the last minute an extra turnout of one million people. No one believed such

¥ See <www.cvk.gov.ua > for the official results and <www.exitpoll.org.ua > for the
exit polls.



Ukraine’s Orange Revolution 27

a wide divergence. The exit poll established what was credible, and what was not.
The money, US$24,700 in round one and US$31,000 in round two, was extremely
well spent.'*

Finally, the NED, Open Society Initiative, and the Citizens’ Role in Elections in
Ukraine programme, run by Freedom House, NDI and IRI, provided some
support for the youth organisation PORA."” Despite this group being the focus of
many critics” allegations, however, the donations were mostly seed money, being
spent on general training sessions rather than on PORA direct. PORA’s own claim
is that

[Their] campaign’s initial funding was supplied by PORA founders. These funds
were directed to organizing activities, information support and printing of
materials. Training of activists was supported by small grants provided by the
German Marshall Fund of the United States, Freedom House and the Canadian
International Development Agency (in the overall amount of approx. $130,000). It is
worth noting, thus, that PORA, unlike its counterparts in Serbia and Georgia,
received only minimal financial support from the international community.

In this situation, entrepreneurs from all regions of Ukraine provided the bulk of
resources for PORA activities during the presidential elections. A large number of
these entrepreneurs had been directly involved in the students” movement of the
early 1990s. The support they provided came largely in kind, including free
production of publications, communications, transportation etc. It is estimated that
the value of this in-kind support exceeded 5 million Euro. In cash, PORA expended
1.2 million Euro (including the resources used at the regional level). It is also
noteworthy that more than 60 per cent of these resources were spent during the
Orange Revolution and for the organizational needs of tent camps, transport, food
etc. (Kaskiv et al 2005)

General seminars for youth activists had been run as early as 2002-03,
supported by the Alfred Moser Foundation (the Netherlands), the Westminster
Foundation (UK) and the Fund for European Education (Poland) (Solantai, 2005);
many of those trained later ended up in PORA. Freedom House also helped train
election monitors in the Crimea in August 2004. In April 2004, 18 Ukrainian
activists went to a seminar in the Yugoslav town of Novi Sad. Aleksandar Maric,
leader of the equivalent Serbian group Otpor (‘Resistance’), was a frequent visitor
to Ukraine until he was eventually denied re-entry in October 2004 — Otpor by this
time having developed into a transnational organisation of professional
revolutionaries. According to Mari¢, ‘We trained them [Ukrainian youth activists]
in how to set up an organization, how to open local chapters, how to create a
“brand”, how to create a logo, symbols, and key messages.” He added, “We trained
them in how to identify the key weaknesses in society and what people’s most
pressing problems were — what might be a motivating factor for people, and
above all young people, to go to the ballot box and in this way shape their own
destiny” (Bransten 2004; Simpson and Tanner 2004). Considerable help for PORA
also came from Slovak organisations, drawing on the experience of the coalition

!4 Author’s conversation with Valerii Khmel’ko of KIIS, 25 February 2005.

1>‘PORA’ means ‘It’s Time’, both in the sense of it being time for the old guard to go and
time to protest if they didn’t. See <www.pora.org.ua > and the earlier, more sharply
satirical <www.kuchmizm.info > . Author’s interviews with Peter Byrne, 21 February
2005, and Rostyslav Pavlenko, 22 February 2005.



28 Andrew Wilson

OK’98, which had helped bring down local strongman Vladimir Meciar in 1998,
and from Pavol Demes, the Slovak national who served as Director for Central and
Eastern Europe for the German Marshall Fund of the US.

There is not yet any evidence of extra, covert payments to PORA. This is unlike
the more direct Western support of other equivalent youth organisations, such as
Serbia’s Otpor in 2000, where US organisations supposedly spent US$41 million
on the ‘operation” (Cohen 2000), and to lesser extents, Zubr (‘Bison’) in Belarus in
2001, when much money went missing, and Kmara ("Enough’) in Georgia in 2003
(Silitski 2003; Traynor 2001; Peterson 2001). According to Natalia Antelava, the US
spent US$2.4 million in Georgia on democracy support and the local Renaissance
Foundation US$350,000 (Antelava 2003). In Ukraine a year later, ‘the NED
provided more than $240,000 for projects “to mobilize Ukrainian youth to greater
political participation” from 2001-04, according to NED records, but it also did
not contribute money directly to PORA’ (Corwin, 2005).

Most of the protest campaign after the original fraudulent election, in which
PORA played a prominent role, was also funded domestically. According to
Yushchenko’s top aide Oleksandr Tretiakov, speaking in late December 2004, the
total cost of organising the ongoing protest and stage show at Kiev’s central square
(the Maidan) was 20 million in Ukrainian currency (about US$3.8 million) and
US$ 1 million, all in cash and nearly all from small donations, with not a penny from
abroad (Amchuk 2004). Some initial support came from opposition businesspeople
like Davyd Zhvaniia, who was the main provider of tents, mattresses, food,
transport and bio-toilets (Sledz’ 2005); but his supply soon ran out and more had to
be found from the general public. Zhvaniia, who would later join the new
Tymoshenko government as minister for emergency situations, also funded PORA.
The city council provided some material help, but was still hedging its bets.

Some American money also funded Znaiu,'® an organisation set up to encourage
people, especially the young, to vote, and to combat attempts at disenfranchisement.
According to Znaiu’s youthful leader, the then 28-year-old Dmytro Potekhin, his
group won a US$650,000 grant from the US—Ukraine Foundation, with an extra
US$350,000 for the third round, topped up by US$50,000 from Freedom House
(Byrne 2005). The money went on ten million leaflets, a toll-free helpline and
advertisements in various papers explaining voters’ rights, and paid for visits by
incoming US congressmen. Twelve thousand copies of Gene Sharp’s book, From
Dictatorship to Democracy: A Conceptual Framework for Liberation (1993) , which had also
been popular in Serbia in 2000, were published with money from his Albert Einstein
Institute and distributed through <www.maidan.org.ua > (see below). Znaiu
avoided anything thatsmacked of political campaigning, but was happy for the more
radical wing of PORA, dubbed ‘Black PORA’, to deliver its ‘negative message’ on the
dangers of fraud.

Among other links, the Institute for Sustainable Communities, based in Vermont,
had an US$11 million federal contract to help bring about, as the organisation puts it,
a ‘fundamental cultural shift’ in Ukraine ‘from a passive citizenry under an
authoritarian regime to a thriving democracy with active citizen participation’. Leslie
J McCuaig, Ukraine project director, accepted that ‘It has become particularly tricky

1647 know’, that is, ‘I know my rights’, in its alternative transliteration, “Znayu’. See
<www.znayu.org.ua >,



Ukraine’s Orange Revolution 29

to walk a very thin line’. In May 2004, the Virginia-based private management
consultancy Development Associates, Inc. was awarded US$100 million by the US
government ‘for strengthening national legislatures and other deliberative bodies
worldwide.” According to the organisation’s website, several million dollars from
this went to Ukraine in advance of the election.'” The Washington public relations
firm Rock Creek Creative helped set up a ‘Friends of Ukraine’ network on behalf of
the Global Fairness Initiative linked to Clinton, and a conference on “Ukraine in
Europe and the World” held in Kiev in February 2004 which was attended by
Yanukovych, Yushchenko and the likes of Vaclav Havel and Madeleine Albright.
It also helped set up the corresponding website <www.ukraineineurope.com > .
A press release of 8 February 2005'® implied that the website was closer to the centre
of the “Ukrainian democracy movement’ than it actually was. In Germany, both the
Friedrich Ebert Foundation'” and the Centre for Applied Politics have funded many
of the same causes.

Assessment

Generally, the West was doing in Ukraine exactly what it should have been doing,
although arguably it could have done more. As State Department spokesman
Richard Boucher said, ‘[oJur money doesn’t go to candidates; it goes to the
process, the institutions that it takes to run a free and fair election” (Kelley 2004).
The West was promoting its own values. It may not always live up to them itself,
but that does not mean it was wrong to try. Non-governmental organisations
worked against election fraud. The vast majority of the fraud was committed by
the Yanukovych side, so their effect was partial in this limited sense. The West
should be proud of the part it played in tipping the balance against the widely
expected steal (McFaul 2004; Ash 2004; Snyder and Ash 2005; Applebaum 2004).

However, it would also be wrong to claim that the line between
supporting fair process and supporting a particular candidate can always be
drawn. The Yanukovych side was often the ironic victim of creating the impression
that Western money meant Western preference. Several websites, such as
<www.pravo.org.ua >, had prominent links and endorsements (‘we recommend”)
to Yushchenko’s party’s site <www.razom.org.ua >, which was inadvisable
(however much closer he was to their aims), but far removed from the instant
insinuation that US$65 million funded Yushchenko’s campaign. The West is at least
aware of the need for this differentiation.

Normally, the leftis proud of the West’s spending on international aid, constantly
urging it to spend more. (Although, interestingly, Britain has re-designated its
department for ‘aid’ as one for ‘international development’.) Supporting good
government helps the money to be spent well. The critics talk of a covert campaign,
but they are quoting official figures; proof would require a different type of evidence.
Moreover, suggestions that the more conspiratorial groups like PORA embodied the
revolution, or that the revolution followed some kind of US script, lack credibility.
The demonstrators were highly organised, but they were organised by Ukrainians

17 See <www.devassoc.com/devassoc/index.html > .
¥See <www.rockcreekcreative.com/news/RCC_UKRpress2.pdf > .
¥See <www.fesukraine kiev.ua > .



30 Andrew Wilson

who were determined to avoid the mistakes that had been made during the previous
‘Ukraine without Kuchma’ campaign at the height of the Gongadze affair in
2001. Then the protests had failed because they could not build a wide enough
coalition, or mobilise sufficient public support. The protesters also allowed too many
questionable ‘nationalists’ and too many agents provocateurs into their ranks, whose
carefully staged confrontation with the local police gave the authorities the excuse
they needed for a crackdown. In contrast, in 2004 PORA was kept off the main stage,
although they had learned the lessons of 2001, many youth activists having been at
the sharp end of the previous demonstrations.

Thatsaid, as even Gleb Pavlovskii tentatively recognised, the West’s role was both
direct and indirect. ‘Soft power’ was also important (Nye 2004). The perceived
attraction of relative prosperity and the general ambience of life a la européenne
undoubtedly played a role in the Ukrainian Revolution. The efforts of local NGOs
were riding to an extent on general globalisation processes, and on the pulling power
of Western capital and political institutions, which gave them a multiplier effect to
offset the crude, cash-spending advantages of the incumbent regime. ‘Joining the
club’ of the European Union, the North Atlantic Treaty Organisation and the World
Trade Organization would be a very powerful implicit promise, and one that only
candidates ‘anointed” by the West could claim to deliver. Nor should the pulling
power of democratic ideals and liberal culture be underestimated. Was the West
caught doing anything more heavy-handed? As far back as November 2001,
Yushchenko was campaigning to build bridges with the Bush administration, helped
by the NED and the public relations and strategic consultancy company PBN, whose
Senior Vice-President Myron Wasylyk is on the board of ICPS. But nothing more
substantial has yet been proven, and it is up to the critics to provide evidence.

The West could never have outspent the regime and its backers, many of whom
were Russian. One reliable estimate is that the Yanukovych side spent US$410
million. (Wilson 2005, 120-1). The West was, however, much more influential on
method; the Sharp book for example was extremely popular because its central
message fitted well with the lessons learnt in 2001. The core strategy of PORA and
other like-minded organisations was one of ‘strategic non-violence’, neither
passive nor a means of avoiding conflict, but a means of identifying and engaging
the weak points that any regime will have, and of avoiding giving semi-
authoritarian regimes an excuse to crack down. Furthermore, the opposition made
much better use of new technology than did the Yanukovych campaign, whose
‘political technology” methods — that is, mass-producing propaganda through
control of the commanding heights of state TV — were made to look distinctly old-
fashioned. The opposition, in contrast, made skilful use of alternative sources of
information and agenda-setting technologies such as the Internet, texting and
video clip posting (PORA used the wonderful slogan ‘Kill the TV within yourself’).

Conclusions

Ukrainian NGOs played a sufficiently important role in the 2004 election to
produce a notable backlash against the “Western-funded’ third sector in the more
nervously authoritarian post-Soviet states, most notably in Kazakhstan and
Belarus (in the run-up to elections due in 2006) and in Russia (with its next election
cycle due in 2007-8). In March 2005, Kazakhstan amended its election law to ban
demonstrations between the end of voting and the official announcement of



Ukraine’s Orange Revolution 31

results — specifically to try and exclude the pattern of protest seen in Georgia in
2003 and in Ukraine in 2004. In June, Kazakhstan also changed its law on NGOs to
make their independent action virtually impossible; the new law would permit
financing of local or foreign NGOs only with the consent of the authorities.
Meanwhile, in Belarus in May 2005, President Alyaksandr Lukashenka issued a
particularly bizarre decree requiring all media, NGOs and parties using the words
‘national” and ‘Belarusian’ to re-register or be banned.

In large part, this was to mistake a phantom danger for a real one. The real
danger was of NGOs activating dormant local protest populations, which could
not appear out of nothing. The idea that the West could use its own proxies to
remove popular regimes (Putin’s personal popularity remains high) that lacked
real opponents (the starting line for the opposition in Belarus was much lower
than in Ukraine; even the candidate of the ‘united opposition’, Uladzimir
Hancharyk, won only 15.4% in 2001) was misplaced. International aid cannot
change the basic ‘correlation of forces’, especially when it is mainly channelled
through bureaucratic institutions. Unless there is a genuine domestic mass
movement, it will have little effect.

References

Allen, Mike and Harris, John F. (2005) ‘It’s her party and she’ll cry if she wants to’,
Washington Post, 2 January.

Almond, Mark (2004) ‘The price of people power’, The Guardian, 7 December.

Amchuk, Leonid (2004) ‘Aleksandr Tretiakov: U nas ne bylo amerikanskikh deneg. Na
revoliutsiiu perechislili 20 millionov griven’, < www?2.pravda.com.ua/archive/?41222-
1-new >, accessed 22 December 2004.

Antelava, Natalia (2003) ‘How to stage a revolution’, < http://news.bbc.co.uk/2/hi/
europe/3288547.stm >, accessed March 2005.

Applebaum, Anne (2004) ‘The freedom haters’, Washington Post, 1 December.

Ash, Timothy Garton (2004) ‘Bitter lemons: six questions to critics of Ukraine’s Orange
Revolution’, The Guardian, 2 December.

Bransten, Jeremy (2004) ‘Ukraine: part homegrown uprising, part imported production?’,
< www.rferl.org/featuresarticle /2004 /12 /BESE5D97-7EAF-404E-8E91-
E21723FF74B6.html >, accessed 20 December 2004.

Brinkley, Joel (2004) ‘Dollars for democracy? US aid to Ukraine challenged’, New York Times,
21 December.

Byrne, Peter (2005) ‘Making revolution: Q&A with Dmytro Potekhin’, Kyiv Post, 24
February.

Cohen, Roger (2000) “Who really brought down Milosevic?’, New York Times Magazine, 26
November, <www.nytimes.com/library/magazine/home/20001126mag-serbia.html >,
accessed March 2005.

Colas, Alejandro (2002) International Civil Society: Social Movements in World Politics
(New York, Polity Press).

Corwin, Julie A. (2005) ‘East: regime change on the cheap’, Radio Free Europe/Radio
Liberty, 19 April.

Florini, Ann (Ed.) (2000) The Third Force: The Rise of Transnational Civil Society (Washington,
Carnegie Endowment for International Peace).

Freedom House (2004) ‘Election fraud in Ukraine presidential vote’, < www.freedom
house.org/media/pressrel /112204.htm >, accessed 21 November 2005.

ICPS Newsletter (2004) ‘Congressman accuses US government of supporting Viktor
Yushchenko’, 20 December, <www.icps.kiev.ua/eng/topics >, accessed 22 December
2004.

Kaskiv, Vladislav et al. (2005) ‘PORA - vanguard of democracy’, < http://pora.org.ua/
en/content/view/780/95/ >, accessed July 2005.



32 Andrew Wilson

Keane, John (2003) Global Civil Society? (Cambridge, England, Cambridge University Press).

Kelley, Matt (2004) ‘US money helped opposition in Ukraine’, Associated Press,
10 December.

Kuzio, Taras (2004) ‘NGOs and civil society under attack in Ukraine’, Ukrainian Weekly,
18 July.

McFaul, Izl/ﬁchael (2004) ““Meddling” in Ukraine: democracy is not an American plot’,
Washington Post, 21 December.

Nye, Joseph Jr. S, (2004) Soft Power: The Means to Success in World Politics (New York, Public
Affairs).

Paul, Ron (2004) “US hypocrisy in Ukraine’, US House of Representatives International
Relations Committee, 7 December, <www.house.gov/paul/congrec/congrec2004/
cr120704.htm > , accessed December 2004.

Peterson, Scott (2001) “US spends millions to bolster Belarus opposition’, Christian Science
Monitor, 10 September.

Sharp, Gene (1993) From Dictatorship to Democracy: A Conceptual Framework for Liberation
(Cambridge, MA: Albert Einstein Institution ).

Silitski, Vital” (2003) ‘Hrantavy skandal’, Christian Science Moinitor, 10 Septembet.

Simpson, J. and Tanner, M. (2004) ‘Serb activists helped inspire Ukrainian protests’, 26
November, <www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr3/bcr3_200411_530_1_eng.txt >,
accessed March 2005.

Sledz’, Serhii (2005) ‘Davyd Zhvaniia — ministr MNS’, Dzerkalo tyzhnia, 5-11 February.

Snyder, Timothy and Ash, Timothy Garton (2005) ‘The Orange Revolution’, New York
Review of Books, 28 April.

Socor, Vladimir (2005) ‘Kremlin redefining policy in “post-Soviet space
Monitor, 2, p. 27.

Solantai, Oleksandr (2005) ‘Pravda pro PORU ochyma zseredyny’, < www?2.pravda.
com.ua/archive/2005/april/15/3.shtml > , accessed 15 April 2005.

Steele, Jonathan (2004a) ‘Ukraine’s postmodern coup d’etat’, The Guardian, 26 November.

Steele, Jonathan (2004b) ‘Not a good way to start a democracy’, The Guardian, 31 December.

Traynor, Ian (2001) ‘Belarussian [sic] foils dictator-buster ... for now’, The Guardian, 14
September.

Traynor, Ian (2004) “US campaign behind the turmoil in Kiev’, The Guardian, 26 November.

Ukraine List (2005) ‘Ministry of Economy: America did not finance Yushchenko’s
campaign’, 30 December 2004, <http://hotline.net.ua/content/view/9823/37/ >,
accessed 20 January 2005.

US Department of State (2003) US government assistance to and cooperative
activities with Eurasia”, < www.state.gov/p/eur/rls/rpt/23629.htm >, accessed 21
November 2005.

US Department of State (2004a) US government assistance to and cooperative activities
with Eurasia”, < www.state.gov/p/eur/rls/rpt/37672.htm >, accessed 21 Novem-
ber 2005.

US Department of State (2004b) US assistance to Ukraine - fiscal year 2004”7,
< www.state.gov/p/eur/rls/fs/36503.htm >, accessed 21 November 2005.

Walsh, Nick Paton (2004) ‘Inquiry sought into claims of US funding’, The Guardian,
13 December.

Wilson, Andrew (2005) Ukraine’s Orange Revolution (London and New Haven, Yale
University Press).

”r

, Eurasia Daily



